سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری تاکید کرد؛

دولت آمریکا بزرگ‌ترین متهم در تحولات اخیر منطقه/ بیانیه مراکش اقدام علیه تمامیت ارضی ایران است    

کنعانی گفت: دولت آمریکا با وتوی قطعنامه شورای امنیت نشان داد که خواستار ادامه جنایت در نوار غزه است.
کد خبر: ۶۴۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷ - 25December 2023

جامعه جهانی اقدام عملی جدی و بازدارنده در مقابل رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار دهدبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) اظهار داشت: در ابتدای جلسه لازم می‌دانم سالروز با برکت عید میلاد حضرت عیسی بن مریم را خدمت همه مسیحیان جهان به ویژه هموطنان عزیز مسیحی کشورمان تبریک و تهنیت عرض کنم و برای این افراد سال خوبی را آرزو کنم.

پیروان ادیان الهی دلشان با ملت فلسطین است

کنعانی گفت: پیروان ادیان الهی به خصوص مسیحیان عزیز دلشان با ملت فلسطین است و با پیروی از آموزه‌های ادیان الهی به ویژه آموزه‌های حضرت عیسی فریاد حمایت و دفاع از ملت مظلوم فلسطین را در جای جای عالم سر می‌دهند و خواستار توقف فوری جنگ و بازداشتن رژیم صهیونسیتی از ادامه جنایاتش علیه ملت فلسطین هستند، در برخی مناطق حتی در زادگاه حضرت عیسی مسیح بر اساس گزارش‌های منتشر شده مسیحیان عزیز برای هم دلی با ملت فلسطین مراسمات جشن عید کریسمس را تعطیل کرده اند.

ضرورت اقدام عملی و بازدارنده جامعه جهانی در مقابل رژیم صهیونیستی

وی افزود: جای تعجب است که صهیونیست‌ها در این روز‌ها دست از جنایات برنداشته‌اند و در شب میلاد حضرت عیسی شاهد تصاویری دردناک از کشتار فلسطینیان در اردوگاه آوارگان در نواره غزه بودیم، گزارش‌ها حاکی از آن است که در این بمباران بیش از ۷۰ نفر به طور یکجا به خاک و خون کشیده شدند این جنایت بار دیگر نشان داد رژیم صهیونیستی به هیچ یکی از آموزه‌های الهی پایبند نیست و ضرورت دارد که جامعه جهانی اقدام عملی جدی و بازدارنده در مقابل رژیم صهیونسیتی را در دستور کار قرار دهد.

کنعانی با اشاره به وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط دولت آمریکا گفت: دولت آمریکا نشان داد موضعش ادامه جنایت و جنگ در غزه است، ما دیدگاه خود را درخصوص این موضوع همواره برای جهان روشن کرده‌ایم، درخصوص کمک‌های انسانی به غزه باید عرض کنم قطعنامه‌ای که در این زمینه به تصویب رسید بی محتوا و غیر قابل اجرا است، بر همین اساس هیچ فایده عملی برای ملت فلسطین ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مردم جهان عملا در دو ماه و نیم گذشته نشان داده اند که خواستار توقف فوری جنایات در نوار غزه هستند، اما آنچه در قطعنامه شورای امنیت مصوب شد این خواسته را محقق نمی کند و دولت آمریکا با وتوی قطعنامه پیشین نشان داد که خواستار ادامه جنایت در نوار غزه است.

بزرگترین متهم در تحولات اخیر منطقه دولت آمریکا است

وی افزود: اتهام زنی های آمریکا به ایران بی پایان است، بزرگترین متهم در تحولات اخیر منطقه دولت آمریکا است، بنابراین دولت امریکا از منظر حقوقی، بین المللی و اخلاقی در جایگاهی قرار ندارد که دیگر کشورها را متهم کند، چنین اتهاماتی اهداف و انگیزه‌های سیاسی روشنی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران مردود است و هیچگونه ارزشی ندارد ، جمهوری اسلامی ایران همواره بخشی از تامین امنیت دریانوردی در منطقه و جهان بوده است و در این زمینه همواره مسئولانه عمل کرده است، در ارتباط با ادعاهای غیر قابل قبول وزیر خارجه انگلیس باید بگویم اینگونه ادعاها همانند ادعاهای آمریکا بی اساس و مردود است و از جانب رژیم صهیونیستی اینگونه ادعاها تغذیه می شود.

کنعانی تصریح کرد: آقای کامرون چیزی را مطرح می کند که رژیم صهیونیستی از او انتظار دارد، دولت انگلیس در خصوص مسئله فلسطین مسئول است و نقش رژیم صهیونیستی در تأسیس هویت شوم و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه به عنوان منفورترین تشکلات تروریستی در منطقه یکی از نشانه‌های بارز حمایت انگلیس از بی ثباتی در منطقه است، بنابراین دولت انگلیس مسئول است و باید پاسخگوی اعمال خود باشد.

وی افزود: گفت‌وگو انجام شده بین مقامات قضایی ایران و آذربایجان بخشی از سازوکارهای مرتفع شدن مسائل بین دو کشور است خوشبختانه روند مثبتی تاکنون طی شده است و طرفین بر بازگشایی سفارت و روابط سیاسی تاکید دارند کما اینکه ما در سایر موضوعات به ویژه در حوزه اقتصادی شاهد همکاری های خوبی بودیم ان‌شالله در کوتاه ترین زمان شاهد از سرگیری سفارت آذربایجان در ایران باشیم.

ازسرگیری روابط ایران و مصر به نفع تمام منطقه و جهان اسلام

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص روابط ایران و مصر گفت: بر مبنای توافقات دو وزیر خارجه در نیویورک و نقشه راهی که ترسیم شد و تصمیماتی که گرفته شد دو کشور در مسیر گشودن صفحه جدیدی از روابط دو جانبه هستند که این مهم نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع تمام منطقه و جهان اسلام است.

کنعانی درباره حکم صادره حمید نوری اظهار کرد: انتظار بود دولت سوئد در اقدامی مسؤولانه در روند تشکیل دادگاه تجدیدنظر اشتباه فاحش خود را در روند بازداشت و محاکمه در دادگاه بدوی جبران کند که متاسفانه شاهد چنین اقدامی از سوی دولت سوئد نبودیم. حکم غیرعادلانه و ظالمانه به منزله پایان تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای بازگرداندن و آزادی این شهروند ایرانی نیست و از همه ابزارهای قانونی و در دسترس استفاده خواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: نسبت به رای صادره اعتراض جدی داریم و نسبت به آنچه در طول دوران طولانی بازداشت این شهروند صورت گرفته در ارتباط با حقوق این شهروند اعتراض جدی داریم و حقوق اولیه این شهروند در زندان‌های سوئد رعایت نشده و از حق داشتن پزشک و تسهیلات اولیه رفاهی محروم بوده و حقوق کنسولی آن در بسیاری موارد رعایت نشده است. شاهد تناقض در رفتار و گفتار کشور سوئد بودیم. 

کنعانی افزود: امیدواریم سوئد اقدام جدی برای جبران خطا‌های خود انجام دهد.

در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نداریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه نشست مراکش و واکنش ایران تصریح کرد: ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در مراکش درباره جزایر سه گانه ایرانی به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و مفاد آن از نظر ایران از اساس مردود و غیر قابل قبول است. طرح نکات مندرج در بیانیه درباره جزایر ایرانی به منزله نقض اصول پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است.

وی افزود: در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کنیم. ایران با صریح ترین و شفاف‌ترین عبارات اعتراض خود را اعلام کرده و هم مفاد بیانیه را کاملا مردود شمرده و در مورد روسیه صریح‌ترین عبارات ایران به مقامات عالی روسیه اعلام شده است. مواضع ما روشن است. در ارتباط با حاکمیت و تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی مسامحه نمی‌کند. عکس‌العمل‌ها و واکنش های ایران هم در چارچوب اهتمام جدی و قاطعانه و توام با دقت نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و هم در چارچوب منافع ملی و با نظر داشت همه ابعاد منافع ملی ایران صورت می‌گیرد و اقدامات دیپلماتیک را در این خصوص انجام داده و در هر چارچوب دیگری که اقتضا کند مبتنی بر منافع و مصالح ملی ایران اقدامات دیگر انجام خواهد شد.

حمله تروریستی راسک

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره حمله تروریستی راسک و تعاملات ایران و پاکستان در این خصوص گفت: موضوعات امنیتی و مرزی بین ایران و پاکستان در چارچوب ارتباطات منظم و مستمر بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور همواره مورد بررسی و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. وزارت خارجه در ارتباط با مقامات دولت پاکستان هر جا اقتضا کرده گفت‌وگو و تعامل کرده است. این موضوع توسط جهات امنیتی دو کشور در حال بررسی و تکمیل اطلاعات است و هر جا نیاز به حضور وزارت خارجه باشد این وزارتخانه به وظایف ذاتی خود عمل خواهد کرد.

 پیوند مقاومت و مردم فلسطین قوی است 

وی در پاسخ به خبر منتشر شده در خصوص رفتن مقامات نظامی حماس به قطر اظهار داشت: من نمی‌توانم درباره این اخبار اظهارنظر کنم. اخباری منتشر می‌شود که ممکن است دقیق نباشد. در کنار روند تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گفت‌وگوها و تحرکات و اقدامات سیاسی در جریان است. در ارتباط با طرف‌های فلسطینی و مشخصا گروه‌های مقاومت هستیم. جزییات را در اختیار ما قرار می‌دهند و مشورت‌های نزدیکی با ما برقرار است و با مصر و قطر گفت‌وگوها هست. هر تلاشی که به توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی و شکل گیری شرایط پایدار منجر شود اولویت اول است و از این روند حمایت کرده و در این مسیر تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد روند سیاسی ملت فلسطین رشید است و گروه‌های مقاومت مورد حمایت این ملت هستند و نظرسنجی‌ها بر این موضوع تایید می‌کند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان در غزه و کرانه باختری نه تنها از محبوبیت و پایگاه مردمی مقاومت کم نکرده بلکه پایگاه مردمی آنها را افزایش داده است. براساس نظرسنجی‌ها مقاومت در غزه و کرانه باختری از پایگاه مردمی و محبوبیت بیشتری به نسبت قبل از آغاز جنایات صهیونیست‌ها برخوردار است. پیوند مقاومت و مردم قوی است و مردم به مقاومت فلسطین اعتماد دارند و مقاومت هم نشان داده می‌تواند در ارتباط با روند مقاومت به صورت قوی عمل کند. گروه‌های مقاومت فلسطینی عملا رژیم صهیونیستی را در میدان زمین گیر کردند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره صدور روادید برای ورزشکاران گفت که این موضوع سازوکارهای مشخصی دارد که از طریق فدراسیون‌های ورزشی این هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد و نیازی به وزارت خارجه برای هماهنگی نیست. مواردی که احیانا دچار مشکلاتی می‌شوند و از وزارت خارجه درخواست پیگیری دارند، ما هیچگاه تعلل نکردیم. 

وی ادامه داد: متاسفانه برخی اوقات رویکردهای سیاسی صورت می‌گیرد و برخی کشورها نگاه‌های سیاسی را دخیل می‌کنند که این رفتار باید اصلاح شود.

کنعانی همچنین گفت: در ارتباط با موضوعات قضایی مربوط به ایرانیان همکاری بین دستگاه دیپلماسی و معاونت کنسولی و امور ایرانیان و مجلس وزارت خارجه با قوه قضائیه نزدیک و تنگاتنگ است.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار